25 september 2024

Een ochtend bij IKC van de Wende

Terug naar overzicht
IKC van de Wende is een kleinschalig kindcentrum van IRIS op Kampereiland. Er zijn drie combinatiegroepen. De leerkracht van groep ½ vertelt dat IKC van de Wende een klein kindcentrum is waar iedereen elkaar kent, wat voor een veilige sfeer zorgt. ‘We kunnen alle kanten op, van het plein, naar de moestuin en we maken gebruik van de naastgelegen gymzaal.’ Hier lees je hoe een ochtend bij IKC van de Wende verloopt.

Om 8.15 uur gaan de deuren van IKC van de Wende open. Er komen twee leerlingen al snel binnen lopen om hun topo op te halen, om deze op het plein nog even door te nemen voor de toets. 5 minuten voor de bel gaat, komen de meeste kinderen, de klassen binnengelopen. Een leerkracht staat bij de deur en begroet de kinderen en hun ouders. Om half 9 beginnen de lessen en alle laarzen en klompen staan al netjes opgesteld onder de kapstokken. Direct om half 9 haalt de onderwijsassistent meteen een aantal leerlingen uit de klas om een leesopdracht te geven in een creatieve vorm van bewegend leren. Tegelijkertijd komt de leesouder binnen, zij gaat een boek voorlezen aan een aantal kinderen uit groep ½. De dag is begonnen!

Groep 1/2

Bij groep ½ is er inloop, dat betekent dat de kinderen in groepjes bezig zijn met verschillende opdrachten rondom het thema. Een aantal kinderen zijn aan het tekenen of druk met de kralenplank. Na een tijdje gaan alle kinderen opruimen en met een stoeltje in de kring zitten, waar ze het uitgebreid hebben over de hulpjes en welke dag is het eigenlijk vandaag? In de pauze eten de kinderen buiten fruit en gaan in het zonnetje spelen. Na de pauze gaan de kinderen binnen verder spelen, een stoel maken van blokken of spelen bij de watertafel. De hulpjes van de juf vertellen: ‘Wij mogen helpen met opruimen, we mogen naast de juf zitten en ik vind het spelen met de watertafel leuk.’

Groep 3/4/5

In groep 3/4/5 wordt er gedanst op een vrolijk nummer. De kinderen dansen na wat er op het digibord wordt voorgedaan. Even een moment van ontspanning voor het propjesdictee van start gaat. Vervolgens vliegen de papieren propjes rond door de klas. Het lezen van de woorden, het onthouden en het vervolgens opschrijven op het wisbordje is hierbij belangrijk. Voor de pauze wordt er fruit gegeten en tegelijkertijd wordt er voorgelezen. Na het buitenspelen in de pauze, blijven de kinderen buiten voor een buitenles. ‘Plaats de antwoorden van de sommen, op de goede plek van de getallenlijn’ is de opdracht. De kinderen rennen heen en weer en helpen elkaar met de antwoorden van de sommen.

Twee leerlingen uit groep ¾ gaan samen met de onderwijsassistent, de moestuin verzorgen aan de voorkant van het IKC. Ze vertellen; ‘wij mogen vaak helpen in de moestuin en we hebben veel aardappels gepoot.’ De oudere kinderen poten samen met de jongeren kinderen aardappels om deze vervolgens na de zomervakantie te oogsten.

Groep 6/7/8

In groep 6/7/8 wordt voor de ochtendpauze hard gewerkt. Het is mooi weer buiten en de leerkracht heeft verschillende kaartjes op het speelplein opgehangen. Dit zijn opdrachten welke goed gelezen moeten worden en vervolgens goed moeten worden uitgevoerd. Eén leerling uit groep 7 vertelt dat ze veel reken- en taalspellen doen en vaak als het droog is, doen ze dit buiten. ‘De juffen zijn ook erg lief’. Na de opdrachten te hebben uitgevoerd gaan de leerlingen terug naar de klas om de opdrachten te bespreken want wat betekent het nou precies? Na het bespreken, pakken de leerlingen een boek en gaan lezen.

In de schoolbibliotheek van IKC van de Wende vertellen een aantal jongens dat de bieb ongeveer al vijf jaar in het IKC zit. ‘Het is toen geopend door de burgemeester, iedere keer worden de boeken gewisseld zodat we steeds weer nieuwe boeken kunnen kiezen.’ Na de ochtendpauze wordt de topo toets gemaakt en is er een speciale opdracht; het maken van pannenkoeken, het ontdekken welke ingrediënten er missen en deze aanvullen.

De intern begeleider vertelt dat het een gemoedelijk kindcentrum is. ‘Er hangt een ontspannen sfeer onder de kinderen. De kinderen kunnen zichzelf zijn en komen bijvoorbeeld op de klompen naar school.’ ‘Het bewegend leren staat hoog in het vaandel, de werkvormen sluiten aan en zijn praktijkgericht.’

Relevante nieuwsberichten

15 januari 2024

Onze website is vernieuwd!

Welkom op onze vernieuwde website!

Meer lezen
14 januari 2024

Een nieuw jaar!

Een nieuwjaarswens van Henk ter Wee, Voorzitter College van Bestuur

Meer lezen
05 juli 2023

IRIS Christelijke Kindcentra neemt vier opvanglocaties over van stichting Prokino

Per 1 januari 2023 neemt IRIS Christelijke Kindcentra drie locaties voor peuteropvang en één locatie voor buitenschoolse opvang over van...

Meer lezen
30 september 2022

Soepel naar voortgezet onderwijs

Al een aantal jaren werken het Ichtus College en stichting IRIS Onderwijs & Opvang samen binnen het project...

Meer lezen